Oletko sinäkin yksi meistä rohkeista, joka olet hypännyt kokonaan tai ainakin lähes kokonaan pois työelämän hullusta ja pahoinvointia aiheuttavasta oravan pyörästä?
Syttyikö henkisen heräämisen myötä niin kova palo kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja luovuuteen, että olet sen jälkeen kouluttautunut ehkä useammankin hoitomuodon osaajaksi ja päätit ryhtyä tarjoamaan palveluitasi toisillekin?
Menikö sinunkin liiketoiminnan perustamisprosessi jotenkin näin?
Olit innoissasi ja ainakin vähän peloissasi, kun teit yrityksen perustamispäätöksen haaveilurupeaman jälkeen. Ehkä toimintaideat ja visiot kuitenkin ilmestyivät mieleesi helposti ja niitä oli ihanaa työstää!
Johdatusta oli helppo seurata ja suunnitella toimintaa. Visioit ja näit sielusi silmin, miten asiakkaat virtaavat luoksesi ja tulet hyvin toimeen palvelutuotteidesi kautta.
*
Kun ryhdyit konkreettisiin toimiin, perustamisvaiheessa teit jonkinlaisen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman. Se piti toimittaa eri paikkoihin. Ehkä saitkin starttirahan tai ehkä et. Liiketoimintasuunnitelman tekeminen kuitenkin tuntui jotenkin kankealta ja siitä huokui jollain tapaa jäykkä vanha energia, joka aiheutti epämukavaa oloa.
Tuntemukset markkinointi- ja liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä olivat ehkä ristiriitaiset. Toisaalta se saattoi olla inspiroivaa. Sait pohtia visiota, missiota ja strategiaa sekä sitä kuinka toteutat visiosi.
Toisaalta jokin siinä hankasi vastaan, kun piti miettiä jotenkin negatiivisesti kilpailijoita, tehdä asiakasanalyysejä ja liiankin tarkkoja analyyttisiä laskelmia…
Mietit ehkä, että tarvitseeko maailmankaikkeus tällaisia analyysejä? Miten liiketoiminnan toteuttaminen tapahtuu kanssaluojana eikä stressaavasta kontrolloinnista käsin…
Tutustu tästä maksuttomaan e-oppaaseen ja kirjesarjaan, Voimavarakeskeisen markkinoinnin ABC.
*
Tämä sama tilanne, oman hyvinvointiliiketoiminnan perustamispäätös ja sen alkuvaiheet liiketoimintasuunnitelmineen on tuttua minullekin.
Tässä artikkelissa kerron lyhyesti ensimmäisestä viidestä vuodestani hyvinvointialan yrittäjänä, kun kaikki ei mennyt niinkuin olin odottanut.
Lisäksi esittelen sinulle 4 taitokokonaisuutta, jotka tarvitsemme, jotta liiketoimintamme voi rullata nautinnollisen runsaana.

Hyppäsin hyvinvointiyrittäjäksi
Joulukuussa 2013 perustin Valoavain ky:n. Liiketoimintasuunnitelmani ei kuitenkaan vakuuttanut enkä saanut startti rahaa. Päätin kuitenkin käynnistää toiminnan ja ajattelin, että kokeilen 5 vuotta.
Pidin pilottityöpajoja ja koetin hankkia asiakkaita ensimmäiset 2 vuotta. Se oli vaikeaa. Tuntui, että tein paljon ja luulin tekeväni oikeita asioita. En kuitenkaan pystynyt enkä osannut keskittyä enkä keskittää toimintaani niin paljon kuin olisin halunnut ja olisi ollut viisasta.
2014 valmistuin joogaohjaajaksi ja aloin pitää joogatunteja. Se oli ihanaa ja voimallista kasvun aikaa vaikka rahavirrat olivatkin hyvin laihat. En saanut palveluitani tuottamaan eikä asiakkaat löytäneet luokseni siinä määrin, että toiminta olisi ollut kannattavaa. Halusin kuitenkin kouluttautua lisää ja kävin ihanilla kursseilla.

Polven nivelrikko muuttaa suunnitelmia
2015 vasemman polven nivelrikko alkoi oireilla ja joogan ohjaaminen muuttui hankalaksi. Jouduin lopettamaan viikoittaisen ohjaamisen. Sen jälkeen päätin keskittyä laadukkaan omega3 öljyn ja kotikahvila konseptin suoramyyntiin yhteistyössä upean yrityksen kanssa. Kävin vuosien aikana useita erilaisia kursseja ja koulutuksia ja syvensin osaamistani kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parissa, mutta silti en saanut luotua asiakasvirtoja.
Uusi johdatus, mutta riittikö se?
Vuosien 2017–2018 tarjoomaani ilmestyi teatteriharrastukseni kautta myös näyttelijän työt: sain laskuttaa asiakkaita juonnoista ja erilaisista roolitöistä kuten improvisaatiohahmot Joulumuori, Herra Hoo ja Minttu-menninkäinen. Nautin työstä suuresti! Silti markkinointi- ja myynti työtä olisi pitänyt tehdä paljon enemmän, jotta keikkatyöt olisivat tuoneet riittävästi rahavirtoja.
Vuoden 2018 lopulla, kun viisi vuotta tuli täyteen minun oli myönnettävä, että voimavarani eivätkä resurssisini riittäneet liiketoiminnan pyörittämiseen.
Jotain olisi tehtävä eri tavalla, jotta minä erityisherkkä traumatoipuja ja PMDD oireyhtymästä kärsivä naisihminen voisin menestyä palvelun tuottajana nykymaailmassa. Tammikuussa 2019 päätin laittaa Valoavain ky:n Y-tunnuksen pöytälaatikkoon, mutta jokin uusi jo kolkutteli ovella…

Uusi alku
Liiketoimintani hautui vuoden kunnes 2020 uusia ja päivittyneitä liiketoiminnan tuulahduksia tuli tietoisuuteeni kevät tuulen mukana.
Siitä alkaen olen maltillisesti kuunnellut sisäistä ohjausta, tutkinut mitä opin edellisestä, kasvattanut markkinointi- ja liiketoimintaosaamistani, purkanut ja muokannut vanhaa ylimaskuliinista liiketoiminnan ja markkinoinnin mallia tasapainoisempaan muotoon. Sellaiseen muotoon, mikä sopii sielukkaalle ja sydämelliselle hyvinvointi – ja elämyspalvelun tuottajalle.
Opiskelin yrittäjän ammattitutkinnon vuonna 2021, josta sain vahvan perusrungon, jolle työstää omaa kuviotani. Lue lisää siitä, mitä opin artikkelista Yrittäjän ammattitutkinto – mitä jäi käteen?
Seuraavaksi saat selkeyttä siihen, mitä sinunkin olisi ehkä hyvä harjoitella ja osata.
Missä sinä olet nyt?
Ole nyt rehellinen itsellesi: Onko unelmasi omasta unelmatyöstä tullut toteen? Osaavatko asiakkaat ja raha virrata luoksesi siinä määrin kuin odotit ja toivoit?
On TAITO luoda runsaat asiakas- ja rahavirrat
Koen, että se mitä yleisesti opetetaan, perustuu vanhoille rakenteille. Kuitenkin se, että osaamme luoda runsaat raha- ja asiakasvirrat, on nippu taitoja. Taidot koostuvat eri osa-alueiden osaamisesta. Vanhan ajattelun mukaan täytyy mm. kilpailla kovasti, sillä se mikä menee toisille, on itseltä pois. Minä ajattelen, että on suurta viisautta tehdä yhteistyötä ja huomata win-win-win tilanteet ja mahdollisuudet.
Toinen vanhanaikainen ajattelumalli on mielestäni se, että ”mitä enemmän, sitä enemmän”. Vanha malli on hyvin maksuliininen eikä huomio feminiinistä luomisen tapaa, jossa mm. voimme koodata oman alitajuntamme uudestaan.
Alitajuntamme on itseasiassa 90% vastuussa siitä, MITEN maailma ja tilanteet meille ilmenevät ja miltä ne tuntuvat: onko meillä asiakkaita ja rahavirtoja vai ei, ja mitä tunnemme päivittäisessä elämässämme?
Mikään ei muutu, jos alitajuntamme ei tue toimintaa.
Kannustan uteliaisuuteen ja omistautumiseen omalle liiketoiminnalle
Kaikkea liiketoimintaan ja markkinointiin liittyvää ahdistusta kannattaa tutkia ja opetella purkamaan. Markkinointi- ja liiketoimintamaailmasta kannattaa poimia se, mikä itselle resonoi ja etsiä ne ihmiset ketä haluat kuunnella.
TUTUSTU Näin kutsut luoksesi sydämen asiakkaasi ABC -verkkokurssiin tästä.

Ota haltuun nämä 4 taitokokonaisuutta
Ajattelen, että menestyvään nykyisyyden ja tulevaisuuden hyvinvointiliiketoimintaosaamiseen tarvitaan pähkinän kuoressa seuraavia neljää taitoa.
– Läsnäolo- ja kehotietoisuustaitojen kautta sisäisen ohjauksen kuuntelutaito sekä omien rajoitteiden tunnistaminen ja purkaminen (alitajunnan uudelleenkoodaus).
– Liiketoimintaymmärystä perusasioista: mistä liiketoiminta yleisesti muodostuu, mitä mahdollisuuksia siellä on ja mikä toimintatapa sopii itselle.
– Markkinointiosaamisen perusasiat ja kyky soveltaa nämä perusasiat omaan toimintaan ja asiakasryhmille sopiviksi (markkinointi on auttamista, ei huijaamista tai tuputtamista).
– Vahva itsetuntemus sekä itsen johtamisen taito.
Haastavinta voi olla markkinoinnin perusasioiden soveltaminen ja ”valoon nostaminen”, niin että niistä ikään kuin tipahtaa vanha energia pois ja tilalle muodostuu juuri sinulle sopiva sovellutus.
Voimavarakeskeinen markkinointi on tarkoitettu pienille hyvinvointi- ja elämyspalveluntuottajille ja valoon nostaminen on tehty puolestasi. Sinun tehtäväksi jää omaan toimintaasi soveltaminen.
Tutustu tarkemmin maksuttomasta kirjesarjasta ja e-kirjasta Voimavarakeskeisen markkinoinnin ABC.
Kiitos, että luit artikkelin. Jos haluat, voit jakaa julkaisun omaan verkostoosi.
Voit myös olla yhteydessä minuun, jos haluat.
Kiitos, että olet! Teet tärkeää työtä!
Rakkaudella kestävän hyvinvoinnin puolesta,
Eija Selina