Kuulen kuinka markkinointia koskevat ideat ja tekemättömät tehtävät sinkoilevat päässäni ja tipahtelevat kalloni pohjalle törmätessään aivokuoreeni. Ylivireys on päässyt lipeämään liian korkealle. Niin tyypillistä erityisherkälle elämyshakuiselle…
Mietin, että miten tämä kaikki olisi viisainta operoida. Joo. Asia kerrallaan kyllä. Mutta mistä tiedän, että teen sellaisia markkinointitoimia, jotka myös tuottavat tulosta. Sanotaan että jatka sitä mikä toimii ja muuta se mikä ei toimi. Niimpä. Olen jo niin monesti nähnyt sen, kun täytyy perua tilavaraus ja webinaari myy tyhjää… Uskon, että näin ei tarvitse olla, mutta nykyisellä systeemillä se ei onnistu…
Kuulin jonkun, vissiin viisaamman sanovan joskus, että kuka tahansa osaa laittaa rahaa markkinointiin, mutta taito on se, kun markkinointia osataan tehdä niin, että liiketoiminta kannattaa. No joo. Ilmeisesti.
Tällaisia pohdintoja pyöri päässäni vielä pari vuotta sitten. Ehkä nämä ajatukset ovat tuttuja sinullekin.
Tässä artikkelissa kerron lyhyesti siitä, miksi loin meille Voimavarakeskeisen markkinoinnin konseptin ja saat 3 vinkkiä siihen, miten sinäkin pääset alkuun.
Tai jos haluat perusteellisempaa apua, voit tutustua suoraan maksuttomaan e-kirjaan Voimavarakeskeisen markkinoinnin ABC.

Minulla on ISO kysymys!
Siis miten, MITEN voin saada liiketoimintani kannattamaan niin, että saan siitä itselleni myös runsaan toimeentulon? (Ehkä mietit samaa?)
Asiahan hoituisi varmaan aika paljon helpommin ilman erityisherkkyyden tarpeita, oman aikansa ottavia henkilökohtaisen kasvun prosesseja (kuten kehollisia traumanpurku prosesseja) ja PMDD oireyhtymän huomioimista tai ylipäänsä oman naiseuteni ja syklisyyteni huomioimista?! Myöskään pelkkä meditaatiossa istuminen tai luova haahuilu ei tunnu tuovan konkreettista rahavirtaa säännöllisesti…
Uteliaisuus ja sielun ääni vie voiton
Olin pistänyt pillit pussiin viisi vuotta kestäneet hyvinvointiyrittäjyyteni osalta, koska en ollut saanut toimintaa rullaamaan. Olin pitänyt reilun vuoden tauon toiminnastani ja harjoittanut paljon jo edellä mainittua luovaa haahuilua.
Tiesin, että sieluni suurin pyyntö oli edelleen se, että luon toteen sen oman valoisan liiketoiminnan ja työllistän itseni sillä, mikä inspiroi ja sykkii sisälläni.
Jotta sain kysymyksiini vastauksia, hankin lisää liiketoiminta- ja markkinointiosaamista. Haluaisin ymmärtää ja oivaltaa miten ei-julkkis eli henkilö, jolla ei vielä ole omaa yleisöä voi tavoittaa oman porukkansa ja luoda oman liiketoiminnan. Opit eivät kuitenkaan sellaisenaan oikein istuneet minulle vaan niitä piti ryhtyä soveltamaan ja tutkimaan omasta näkökulmasta ja elämän rakenteesta käsin.
Markkinointia voimavarakeskeisesti – toimintatapa syntyy
Näen hyvin selvästi, että myös herkkä ihminen voi oppi ne taidot, joilla luodaan hyvin pyörivä valoista hyvinvointi- tai elämysliiketoiminta.
Syntyi Voimavarakeskeinen markkinointitapa, jonka tärkein tavoite on auttaa sinua, jotta voit auttaa asiakkaitasi löytämään luoksesi niin, että et itse ylikuormitu ja väsy jatkuvasti. Ja silti rahavirrat ovat sellaiset kuin haluat.
Jotta sinäkin voit aloittaa markkinoinnin voimavarakeskeisesti, haluan nyt jakaa sinulle 3 vinkkiä, miten voit luoda perustaa Voimavarakeskeiselle markkinoinnille.
1.Tunnista sydämen asiakkaasi
Kenelläkään ei ole tarkoitus auttaa kaikkia. Mitä selkeämmin ymmärrämme ketä sydämestämme haluamme auttaa, sitä vähemmän meidän tarvitsee kulkea ”harhapoluilla” ja turhautua. Jos sinulla on jo useita palvelutuotteita tarjoomassasi tai olet suunnitellut tiettyjä palveluita, luo miellyttävä ja meditatiivinen ”asiakasymmärrystyöpaja” itsellesi ja tutki millaisia asiakkaita sinulla käy tai ketä toivot käyvän. Asiakasymmärrys on ihmistuntemusta ja halua ymmärtää ja osata auttaa aidosti.
*Mieti mikä asiakkaita yhdistää toisiinsa ja sinuun?
*Mikä palvelu myy parhaiten?
*Onko nähtävissä jotain syklisyyttä siinä, mikä myy milloinkin?
*Mieti ja kuullostele onko itselläsi syklistä tarvetta tarjota jotain palvelua enemmän ja jotain vähemmän auringon kierron eri vaiheissa?
*Millaisia piirteitä ja tekijöitä asiakkailla on?
*Minkä ongelman ratkaiset tai minkä tarpeen täytät?
*Minkä kokemuksesi kautta autat?
Asiakasymmärrys ja sydämen asiakasryhmien tunnistaminen ja tunteminen ovat tärkeimmat tehtävä, jotta markkinointia ja markkinointiviestintää voidaan tehdä niin, että sydämen asiakkaasi todella tunnistavat sinut, osaavat tulla luoksesi ja tarttua tarjoomaasi.

2.Toimi resurssiviisaasti ja tee markkinointia ilolla
Resurssiviisaus on Voimavarakeskeisen markkinoinnin ytimessä. Se on tärkein palveluntuottajan hyvinvointia tukeva tekijä. Resurssiviisaus muodostuu omien resurssien tuntemisesta. Rehellineen, toistuva ja kattava omien resurssien, kuten ajan käytön, rahan ja voimavarojen kartoittaminen on viisas prosessi.
Tietoinen oman elämän johtaminen on myös taito, jonka voit oppia. Tämän pohjalta on mahdollista tehdä viisaista valintoja ja ratkaistuita myös markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suhteen.
3.Valitse parhaat kohtaamispisteet ja viesti juuri sinun asiakkaillesi
Omien asiakasryhmien tuntemisen, asiakasymmärryksen sekä resurssitietoisuuden pohjalta rajataat lopulta pois kaikki sellaiset toiminnot ja keinot, mitkä ovat tarpeettomia, eivät tuo toivottuja ilmiöitä riittävällä intensiteetillä (tuleeko työpajat, tapahtumat ja asiakasvaraukset täyteen?) eikä sovi omien resurssien puitteisiin.
Viisaiden valintojen myötä lopetamme vuotamisen ja alamme fokusoida energiamme viisaasti sielun sävelien mukaisesti.
Viisainta on pitää kunkin auringon syklin (eli tasauksista seisauksiin ja seisauksista tasauksiin) taitteessa ”strategiatyöpaja tai -työpajasarja”, jolloin voit rauhassa inspiroivassa ja luovassa ympäristössä ja olotilassa kuunnella ja päivittää omaa Voimavarakeskeistä markkinointitapaa ja siihen liittyviä tekijöitä, kuten palvelun sisällöt ja hinnoittelu. Tämän jälkeen voit luoda suunnitelmat siitä, millaista markkinointiviestintää haluat toteuttaa ja valita ne kanavat ja keinot, jotka sopivat omaan pirtaasi ja toisaalta huomioit sen missä asiakkaasi ovat.
Tutustu tarkemmin Voimavarakeskeiseen markkinointiin ja tilaa tästä maksuton e-kirja Voimavarakeskeisen markkinoinnin ABC.
Haluan kiteyttää, että tärkeintä on siis kuunnella, mitä maailmankaikkeus viestittää, olla vilpittömän kiinnostunut ja utelias kaikkien elämässä olevien kanssaeläjien ja ilmiöiden suhteen sekä opetella ne taidot, jotka tukevat sielun pyrkimyksiä.
Jäikö jokin mietityttämään? Ota yhteyttä, jos jäi.
Artikkelia saa vapaasti jakaa!
Kiinnostaako verkkokurssien myyminen? Tässä suositus, Campwire on suomalainen alusta.