BLOGI

5 VINKKIÄ LEVOTTOMAN MIELEN JA STRESSI OLON HELPOTTAMISEEN

Vaivaako stressi ja levottoman mielen aiheuttama ahdistus? Onko levottoman mielen hallinta mahdotonta? Illalla nukkumaan mennessä pää on täynnä ajatuksia ja mietit paljon tulevia ja menneitä? Joskus pulssi nousee pelkästä ajatuksesta? Tämän tyylisellä “esitekstillä” myydään vaikka ja mitä…

Minulla on tarjota sinulle jotain “aitoa” jos todella haluaisit osata rentoutua ja irrottautua kiireestä ja stressistä helpommin? KLIKKAA TÄSTÄ. Tai ehkä haluat tietää miksi todella ymmärrän sinua. Lue siis eteen päin. Lopussa 5 vinkkiä sinulle avuksi.

Omat ongelmani laittoivat minut tutkimaan käytännössä, mistä löytyy helpotusta stressi oloon, vaikka teoriassa tiesinkin. Stressin hoitoteorioiden tietäminen ei kuitenkaan auttanut mieltäni eikä kehoani. Lopulta vuosien opiskelun ja helpottavien kokemusten jälkeen halusin voida auttaa muitakin ja minusta tuli rentoutushoitaja.

Tässä blogiartikkelissani ensin vähän muistelen aikaa, jolloin ahdistus ja kiire piinasivat elämääni enkä tuntunut saavan niitä helpottamaan. Sitten kerron miten lopulta löysin ulos ahdistuksesta ja kiireestä luonnollisin keinoin. Lopuksi annan sinulle 5 KÄYTÄNNÖN vinkkiä.

SUPERSUORITTAJA JA STRESSI

Omat supersuoriutumisen vuoteni olivat aikaan, jolloin opiskelin ammattikorkeakoulussa liikunnanohjaajaksi, yhtä aikaa tein myyjän töitä urheilutekstiilien parissa ja toimin puheenjohtajan opiskelijakunnassa. Päälle vielä treenasin, tietysti vietin myös opiskelijaelämää sekä seurustelin.

Hupimielinen opiskeloijoiden lentopalloturnaus 2009

Elämä käänsi pakkani ylösalaisin vuonna 2010. Elämä heitti minut liikunnallisen 23 vuotiaan opiskelijatytön elämästä keskelle Pohjois-Savolaista maatilaa vastaamaan kuolinpesästä. Isäni kuoli syöpään. Arkeni muuttui projektiksi nimeltä oma maatilaprojekti.

Kriisi oli räjähtänyt päälle, elämäni oli muuttunut suht rauhallisesta kylläkin melko kivikkoisesta ja sanoisinko kiivaasta joesta jumalattomaksi koskeksi tyrskyineen, jonka tyrskyt riistivät melani mennessään. Kahmoin käsin sen minkä osasin.

KUN KUPPI TULI TÄYTEEN

Seuraavien parin vuoden kuluessa stressi paheni. Jouduin hallinnoimaan itselleni ihan liian isoa vastuuta. Keho ilmoitteli itsestään mm. polviongelmina ja tulipa siihen samaan rytäkkään välilevyn pullistumakin.

Voin opettaa miten sellaisen saa aikaan: Ota raskas kivi sivulta, nosta, kierrä pyöreällä selällä ja PLUMPS, näin on tehty hyvä lantiorangan välilevyn pullistuma.  En suosittele.

Kotitilan remonttia tehtiin vuonna 2011.

Lujatahtoisena ja jo tuolloin puhtaan ruoan ja myrkyttömän elämän sinnikkäänä kannattajana, en suostunut syömään lääkkeitä. Lopulta minun oli pakko alkaa laittaa asioita eri järjestykseen ja etsiä käytännön keinoja, kuinka saisin itseni rauhoittumaan niin kehossa kuin mielessä luonnollisin keinoin.

TUTKIMUSMATKA KEHON JA MIELEN MAAILMAAN

Siitä alkoi henkilökohtainen tutkimusmatkani kehon ja mielen ihmeelliseen maailmaan. Ohjaajaluonteisena naisena halusin käydä erilaisilla kursseilla ja kouluttautua lisää.

Mielenkiinto ohjasi joogan ja energiahoidon pariin. Koska minulla oli jo hyvinvointialan koulutusta taustalla, halusin löytää myös faktaa siitä, mikä toimi. Mututuntuma ei minulle riittänyt. Koulutuksien ohessa luin kymmenittäin kirjoja itsehoidosta ja kävin useissa erilaisissa luontaishoidoissa, kuten vyöhyketerapia, hermoratahieroja ja akupunktio.  

Hoitojen myötä ja joogaohjaaja opintojen alettua tajusin ja opin käytännössä ja teoriassa, miten suuri helpottava merkitys säännöllisellä ohjatulla rentoutumisella voi olla.  Elämäni alkoi pikkuhiljaa pala kerrallaan muuttumaan, vaikka elin edelleen totaalisessa kaaoksessa.

Joogaa kotitilan navetan vintillä.

Vuodet vierivät ja asiat muuntuivat. Pikkuhiljaa kaaos alkoi asettumaan. Tietoa ja kokemusta kertyi lisää. Vastuut vähenivät ja oma paletti alkoi pikkuhiljaa taas tuntua omalta, minun näköiseltä. Olin integroinut elämääni sen, mikä sai jäädä ja luopunut kaikesta siitä mikä sai mennä.

Siitä on nyt noin 8 vuotta, kun stressini oli pahimmillaan. Kun katson sinne, olen onnellinen, että olen nyt tässä. Se krooninen hallitsematon kaaottinen stressi ja holtiton mieli, joista tauolle pääsi vain pullollisella punaviiniä, ovat kaukainen muisto.

5 KÄYTÄNNÖN VINKKIÄ

1. Etsi ohjaaja, joka opettaa sinut hengittämään oikein ja kokonaisesti.

2. Tutki ja tule tietoiseksi millaiset ovat ruokailutottumuksesi, millainen olosi on ruoan jälkeen? Sen jälkeen voit pohtia tukeeko ravintotottumuksesi kehosi rauhoittumista ja rentoutumista.

3. Hae kirjastosta joku sinua kiinnostava self help-kirja ja lue se.

4. Kokeile jotain luontaishoitoa, esimerkiksi tätä.

5. Aloita säännöllinen harrastus, jossa liikutat kehoasi sinulle sopivalla tavalla, mikä tuntuu hyvälle.  

Kommentit ja keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *